Film | Muzika

Mebijus i konceptualna umetnost Hodorovskove “Dine”

Originalni poster za film Dina Alehandra Hodorovskog

Deceniju pre nego što je Dejvid Linč lansirao vizuelno brilijantnu adaptaciju Frenk Herbertove kultne knjige “Dina” (Dune), još jedan filmski vizionar je pokušao adaprirati ovaj roman.

Do 1974., čileansko-francuski reditelj, Alehandro Hodorovski, je već iza sebe imao dva kultna filmska ostvarenja kao reditelj – “El Topo” i “The Holy Mountain”. Oba ova filma predstavljaju halucinogene snove prožete golotinjom, nasiljen, istočnim misticizmom i oštrim nadrealnim slikama. Hodorovski je ono što u Los Anđelesu zovu, duhovna lutalica. Upustio se u svakojaka religijska iskustva, od šamanizma do kabale, a tokom priprema za snimanje filma The Holy Mountain, njegova žena i on su, navodno, bili bez sna punih nekoliko nedelja i to pod nadzorom zen majstora. Imajući u vidu sve navedeno ne čudi zašto su vodeće figure kontrakulture bili njegovi veliki fanovi. Džon Lenon je lično dao milion dolara za potrebe finansiranja filma. Kada je francuski producent upitao Hodorovskog da adaptira Dinu, reditelj je bio na vrhuncu svog prestiža.

Mebijus - Dina

Kao što i sam dokumentarac iz 2013. pokazuje, reditelj je uspeo da okupi talentovanu grupu od koje vam pada vilica: Mika Džegera, Orsona Velsa, Salvadora Dalija i Dejvida Karadina, dok je muziku za film trebalo da radi Pink Flojd. Posao dizajniranja seta bi bio poveren, tada još neafirmisanom umetniku H.R. Gajgeru, zajedno sa francuskim strip umetnikom Žanom Žiroom (Jean Giraud), poznatijim kao Mebijus (Moebius). Nažalost, finansijeri filma su se povukli zato što se vizija Hodorovskog pokazala kao previše grandiozna. Danas, film pripada grupi najvećih filmskih ostvarenja koja nikada nisu završena, kao što su Kjubrikov “Napoleon” i Velsov “Heart of Darkness”.

Mebijus - Dina

Od svih talenata u okviru projekta Mebijus se pokazao kao centralna figura u pomaganju ove Hodorovskove grandiozne vizije. U nastavku Hodorovski opisuje kako se ovaj poznati i izuzetno brz ilustrator za njega pokazao kao neophodnost za stvaranje filma.

“Bio mi je potreban precizan scenario…Želeo sam da prvo film sproveden na papiru pre nego što ga snimim. Dana se svi filmovi sa specijalnim efektima ovako rade, ali u to vreme ova tehnika se nije koristila. Želeo sam crtača koji poseduje genijalnost i brzinu, kojeg možete koristiti kao kameru a koji u isto vreme daje i vizuelni stil. Rekao sam mu: Ako prihvatiš ovaj posao moraš odustati od svega na čemu radiš i sutra poći samnom u Los Anđeles na razgovor sa Daglasom Tranbolom. Zatražio je par sati da razmisli o predlogu. Narednog dana smo otišli u SAD. Žiro je napravio 3000 crteža i svi su bili fantastični. Zahvaljujući njemu i njegovom talentu scenario za Dinu je pravo remek delo.”

Mebijus i Alehandrova Dina

Više o filmu možete naći na sajtu Duneinfo i Jodorowsky’s Dune


Izvor: Open Culture

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.