Kultura | Umetnost

Gonzo umetnost: Nadrealna umetnost Ralfa Stedmana

Ralf Stedman - Paranoja u Las VegasuFoto: Paul Weedon

Kreativna energija se često može maksimalno iskoristiti ukoliko se podeli, a odnos između Hantera S. Tompsona (Hunter S. Thompson) i Ralfa Stedmana (Ralph Steadman) ne predstavlja izuzetak. Gotovo sve što je Tompson tokom svoje karijere proizveo uticalo je na Stedmanove fantastične i bizarne ilustracije, što se u dobroj meri pokazalo kao sjajno dopunjavanje. Gonzo novinarstvo izraslo je u svojevrstan brend koji je Tompson pionirski lansirao u poslednjoj četvrtini 20. veka.

Stedmanove slike su na prvi pogled prepoznatljive svakome ko je bio upoznat sa enigmom koju je predstavljao Hanter Tompson, a zahvaljujući briljantnoj ulozi Džonija Depa u filmu Paranoja u Las Vegasu (Fear and Loathing in Las Vegas), iz 1998., još jedna generacija se upoznala sa ovim, često neshaćenim piscem, kao i sa Stedmanovim uvrnutim i provokativnim crtežima. Stedmanov rad nije iskorišćen samo za naslovicu filma, već je i reditelj filma, Teri Gilijam (Terry Gilliam), veoma promišljeno i efikasno, napao publiku sa mnoštvom njegovih halucinogenih slika tokom celog filma.

Ralf Stedman - GonzoFoto: pixgood

Gonzo pokret je predstavljao kombinaciju novinarstva, kao što je Tompsonovo pisanje bez objektivnosti i namerno buntovničko-eksperimetalnog umetničkog dela, koje je često imalo političku prednost, nepomirljivo prateći svoju umetničku agendu pogleda na stvari.

Najikonskiji spoj Tompsona i Stedmana se dogodio 1970., kad je Scanlan’s Monthly unajmio Stedmana da, umesto fotografa, prati Tompsona na priči Kentaki derbija. Pošto duo nije bio u mogućnosti da vidi trku sa svojih sedišta, članak se transformisao u oštru kritiku samog događaja i ljudi koji su u njemu učestvovali, čime su se mase upoznale sa novom erom u novinarstvu.

“Kentaki derbi je dekadentan i izopačen”, je postao prvi svetski ukus Gonzo novinarstva. Fraza je bila skovana, a saradnja između Tompsona i Stedmana se nastavila tokom narednih 35 godina.

Ralf Stedman - Hanter Tompson dok kucaFoto: KLFM

Ralf Stedman - BankariFoto: KLFM

Kada je tokom intervjua za GQ magazin upitan da li je on bio pouzdaniji u odnosu na Tompsona, Stedman je odgovorio: “Uvek sam odlazio sa osećajem odgovornosti. Ludovao sam koliko sam hteo, ali bih odradio svoj deo posla. Uradio bih ono za šta sam bio plaćen, ili nisam bio plaćen. Polovina toga mi nije bila plaćena ali je uvek bilo nešto da se radi.”

Ralf StedmanFoto: KLFM

Ralf Stedman - Demon na motoruFoto: Wonderland Magazine

Pa šta je to Tompson, koji je umro 2005., mislio o Stedmanu kada ga je upoznao? “Sve što sam znao o njemu jeste da mu je to bila prva poseta SAD-u. I što sam više razmišljao o toj činjenici to mi je više zadavala strah. Kako će podneti gnusni kulturološki šok posle Londona, kada ga bace u pijanu, mafijašku scenu Kentaki derbija? To nikako nismo mogli znati.”

Ralf Stedman Foto: Luc Devroye

Ralf Stedman - Hanter PrajmFoto: skyethelimit

Stedmanova umetnost je prikazana i na pivskim flašama kompanije Flying Dog, uključujući i sliku ispod za Kujo Imperial Coffee Stout.

Ralf Stedman - Coffee StoutFoto: BierBattered

U okviru njegovih mnogobrojnih projekata se nalazi i knjiga o vinu koju je napisao, The Grapes of Ralph: Wine According to Ralph Steadman.

Ralf Stedman - The Grapes of Ralph: Wine According to Ralph Steadman.Foto: WhyTheWine

Ralf Stedman - Klarinista i vinoFoto: WhyTheWine

Ralf Stedman - Vreme je za piletinuFoto: RalphSteadmanArtCollection

Glavni dokumetarac o Stedmanovoj karijeri, pod nazivom For No Good Reason, u SAD-u je pušten u aprilu 2014. Duga i bogata karijera čoveka koji će zauvek biti povezan sa Hanterom S. Tompsonom ne pokazuje znake usporavanja.


Izvor: All That Is Interesting.

Povezane Vesti:

1 Komentar

  1. Raul Djuk

    Gonzo – način življenja. Previše čudni da bi živeli, previše retki da bi umril! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.