Planeta

Ekstremne kulturološke modifikacije tela!

Ne može se sa preciznošću reći ko su bili prvi ljudi koji su ukrašavali svoja tela bušenjem i rastezanjem ušiju, niti koji su bili njihovi razlozi. Danas, mnogobrojne kulture praktikuju ovu umetnost istezanja ušiju iz različitih uverenja. Religijija, ceremonija punoletstva, suzbijanje zla, seksualno uzbuđenje ili fizički izgled su neke od uobičajenih motivacija.

PLEMENA MASAI I HUAORANI

PLEMENA MASAI I HUAORANI

Počevši od plemena Masai u Keniji, pa sve do plemena Huaorani u Amazoniji ova tradicija rastezanja ušiju je uobičajena pojava. Ovo je fascinantno svedočanstvo ljudske kulture, gde sa jedne strane vidimo zapadnu omladinu koja može otići u prodavnicu i izabrati nakit za uši, dok omladina Hmong na Tajlandu svoj nakit bira sa niza srebrnih cevi.

PLEME APATANI

APATINI PLEME

Ovo pleme naseljava dolinu Ziro, koja se nalazi u saveznoj državi severoistične Indije, Arunačal Pradeš. Njihove žene su uvek smatrane za najlepše među čitavim plemenom Arunačal. Zapravo, one su bile toliko lepe da su morale sebe načiniti manje privlačnim, radi zaštite svoga plemena od okupatora. Tradicija je podrazumevala nošenje velikih drvenih čepova u nosu, što je pripadnice ženskog pola činilo znatno ružnijim. Danas se ova tradicija ne praktikuje među mlađim članovima plemena, koje danas broji oko 26 000 ljudi.

PLEME DINKA

PLEME DINKA

Većina devojčica i dečaka iz plemena Dinka ne plače kada lokalni mag zaseče njihovo lice crvenim užarenim nožem. Ukoliko naprave trzaj, zaplaču ili reaguju na bol, na bilo koji način, izgubiće lice i ugled u svojoj zajednici, tako da im je najbolje da ceo proces presede u miru. Sakaćenje lica je široko rasprostranjeno u Sudanu, a same šare ožiljaka variraju od plemena do plemena i predstavljaju stvar identiteta i lepote žena.

Muškarci plemena Dinka sa juga Sudana sakate svoje lice u vidu tri paralelne linije na čelu, a sve kao bahat prikaz hrabrosti ovog plemena. Ove ožiljke dobijaju u periodu adolescencije kako bi obeležili prelazak u svet muškosti i odgovornosti.

PLEME WAPARE

PLEME WAPARE

Oštrenje zuba je još jedan karakterističan i kulturološki rasprostranjen vid modifikacije tela. Na Baliju su se npr. zubi često plombirali i testerisali zato što se verovalo da reprezentuju bes, zavist i druge negativne emocije, a oštrili kao obredni ritual prolaska kroz adolescenciju. Plombiranje i testerisanje zuba poznato je i kod Aboridžina iz duhovnih razloga, slično kao i kod određenih plemena iz Vijetnama i Sudana. U majanskoj kulturi je oštrenje zuba, a ponekad i dizajniranje šara na istim, predstavljalo klasnu razliku, odnosno ukazivalo na ljude iz više klase. U mnogim drugim kulturama ljudi oštre zube kako bi imitirali životinje, npr.ajkule, što je slučaj sa plemenom Wapare iz Afrike.

PLEMENA PAPUA NOVE GVINEJE

PLEMENA PAPUA NOVE GVINEJE

Iako je sakaćenje i povređivanje tela rasprostranjeno širom sveta, ipak postoji jedno mesto gde je ono zastupljeno u ekstremnijoj meri, a to je Papua Nova Gvineja. Plemena Sepik River, koja naseljavaju ovu oblast, sakate sebe kao čin ceremonijalne inicijacije za muškarce. Ovo je samo jedan manji deo celokupne ceremonije koja traje nedeljama i takođe uključuje javno ponižavanje. Starešine plemena zasecaj mlade dečake žiletima po čitavom telu i to u obrascu koji grubo imitira kožu aligatora. Oni veruju da će aligator isterati preostale delove dečaka iz njih, i da će na taj način postati muškarci.

PLEMENA SARA, LOBI I MAKONDE

PLEMENA SARA, LOBI I MAKONDE

Usna ploča, takođe poznata kao čep za usne ili usni disk je takođe vid modeifikacije tela u određenim kulturama. Radi se procesu gde se poveći disk ubacuje u rupu koja se izbuši na donjoj ili gornoj usnu (ili obe istovremeno), čime se rupa malo po malo proširuje. Arheološki dokazi ukazuju na prisustvo ovog običaja u svega par zemalja tokom istorije: u Sudanu i Etiopiji (8700 p.n.e.), srednjoj Americi (1500 p,n.e.) i Ekvadoru (500 p.n.e.).

Danas se ovaj običaj zadržao kod samo par grupa u Africi i Amazoniji. U Africi se npr. prilikom stavljanja diska u donju usnu vade i dva donja zuba, a ponekada i sva četiri, dok se npr. kod plemena Sara i Lobi disk postavlja i u gornju usnu, a kod plemena Makonde samo u gornju. U mnogim starim izvorima se navodi da veličina ploče jeste znak društvene i ekonomske važnosti i jačine. Međutim, zbog prirodnih mehaničkih karakteristika ljudske kože, čini se da veličina ploče zavisi od faze rastezanje usne i želje onoga koji je nosi.

EKSTREMNI TAJLANĐANI

EKSTREMNI TAJLANĐANI

Mnogim ljudima ovo deluje potpuno ekstremno, ali za lokalne Tajlanđane ovo je normalna pojava. Oni ovom prilikom potpuno ignorišu bol, jer se radi o ritualnom obredu prelaska u zrelo doba. Ovaj godišnji obred se obavlja u javnosti, kako bi celom svetu objavili da su postali odrasli.

Vegetarijanski festival na južnom tajlandskom ostrvu Puketu jeste prilika gde možete videti ovakva javna probadanja, a organizuje se tokom oktobra. Najimpresivnije jesu povorke koje se odvijaju svakog jutra tokom ovog desetodnevnog festivala. U povorkama možemo videti poklonike iz različitih gradskih hramova, koji “deluju” kao medijum za kineske bogove. Neki od njih probadaju svoje obraze oštrim predmetima kao znak odanosti prema sebi i celoj zajednici. Rituali koji se takođe praktikuju jesu hodanje po užarenom uglju i merdevinama koje su ispresecane sečivima.

KAYAN LAHWI ŽENE

KAYAN LAHWI ŽENE

Ove žene sa severa Tajlanda su poznate po neverovatnim bronzanim kolutovima koje nose oko vrata. Autsajderi ih često nazivaju “dugovrate” ili “žene žirafe”, a broj kolutova koje nose može da dostigne i 26. Mnoge od njih ovaj ukras oko vrata nose doživotno.

Mit kaže da će se ovim ženama slomiti vrat ukoliko uklone alke, ali ovo jednostavno nije istina. Deci se obično prvi set namotaja daje sa 5 godina, a teži oko 4,5 kg. Nakon ovoga se svaki dodatni set naknadno lagano postavlja. U stvarnosti, ovaj način  izduživanja funkcioniše na sledeći način: težina namotaja pritiska ključnu kost, a svakim dodatnim namotajem je spušta sve više, kompresujući takođe i grudni koš. Ramena u jednom trenutku konačno padaju i daju nam izled izduženog vrata.


Izvor: Oddee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.